1. Hoe kan ik mij aanmelden?

Je aanmelden bij CURA XL kan het makkelijkst via de website. Daar hebben we een digitaal aanmeldformulier. Als je daar niet uitkomt kan je altijd bellen met 088 287 29 56, Daar kunnen ze je aan de telefoon altijd verder helpen.

  1. Wat kost het?

CURA XL wordt betaald door de gemeenten, het zorgkantoor of andere organisaties. Onze ondersteuning kost jou eigenlijk niets. Het kan wel zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen. Informatie over de eigen bijdrage vind je op www.cak.nl

  1. Wat is een eigen bijdrage en moet ik die zelf betalen?

Een eigen bijdrage is inderdaad geld dat jij zelf moet betalen aan het CAK. (Centraal Administratie Kantoor). Deze betaal je als je 18 jaar of ouder bent. De hoogte van de eigen bijdrage kan verschillen. Hiervoor moet je kijken op de website van het CAK. Daar kan je het uitrekenen. https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

  1. Hoe lang duurt een traject?

Dit verschilt heel erg per persoon. Soms een paar maanden, soms een paar jaar en sommige mensen hebben de rest van hun leven zorg of ondersteuning nodig. Helemaal afhankelijk van jouw vragen en jouw mogelijkheden bepalen wij samen met jou en de mensen om je heen wat we gaan doen. Samen kijken we ook hoe lang het ongeveer moet gaan duren. Maar ook dat kan veranderen als jouw vragen of mogelijkheden veranderen. Kijk eens bij werkwijze om lezen hoe we dit doen.

  1. Komen jullie bij mij thuis?

Wij komen het liefst bij jou thuis. We werken met jou in jouw eigen leefomgeving en als jij dat wil met de mensen om jou heen. Kijk eens bij ik wil begeleiding bij mij thuis.

  1. Kan ik bij jullie wonen?

Wij hebben ook woonruimtes waar mensen wonen die veel zorg nodig hebben en helaas niet meer thuis kunnen wonen of geen eigen woonplek hebben. Dit kan bij ons op verschillende manieren. Kijk eens bij Ik wil zelfstandig wonen met begeleiding of bij Ik wil wonen bij CURA XL.

  1. Mag mijn huisdier ook bij jullie wonen?

Deze vraag vinden we best moeilijk. Eigenlijk zeggen we altijd nee. Dit heeft te maken met dat er ook andere mensen wonen die misschien niet goed tegen huisdieren kunnen of allergisch zijn. Ook vinden we het erg belangrijk dat er goed voor de dieren gezorgd wordt en helaas hebben we gemerkt dat dit niet altijd goed gaat. Wat wel een verschil maakt is het soort huisdier. Een goudvis is geen probleem een hond wel, maar ook voor de goudvis moet er altijd eerst overlegd worden met ons of het wel kan.

  1. Ik ben ontevreden, wat moet ik doen?

Het kan altijd dat je niet tevreden bent over ons. Dit vinden we erg jammer en dat horen we dan ook graag van je. Dit kan natuurlijk gewoon een gesprek zijn met je eigen contactpersoon. Kom je daar niet uit dan kan je altijd een officiële klacht indienen. Hoe dit moet lees je bij klachten. Daar vind je ons klachtenregelement en het klachtenformulier.

  1. Ik wil niet dat mijn ouders weten wat ik vertel, kan dat?

Normaal gesproken vertellen we niets aan anderen die bij jou zijn betrokken zonder dat jij het weet. Alleen voor ouders gelden wel speciale regels. Je ouders mogen informatie over jou opvragen of lezen als je tussen de 12 en 16 jaar bent.  Na je 16 verjaardag is jouw toestemming hiervoor wel nodig. Als het praten over bepaalde onderwerpen lastig is of de begeleiding daardoor niet kan werken kijken we samen met jou wat er van de wet wel en niet mag. Hier kan je meer over lezen bij privacy.

  1. Zijn er wachtlijsten?

Dit verschilt. Voor individuele begeleiding of begeleiding in een groep niet. Voor wonen bij CURA XL vaak wel. Kijk hiervoor op wachttijd.

  1. Heb ik een verwijzing nodig?

Ja, die is nodig. In de meeste gevallen gaat dit via de gemeente waar je woont, maar niet altijd. Na de aanmelding wordt er contact met jou opgenomen en bespreken wij welke verwijzing nodig is en hoe jij deze kan krijgen.

  1. Beschermen jullie mijn gegevens?

Jazeker wij beschermen alles zoals dat moet vanuit de wet (AVG). Hoe we alles bewaren en beschermen lees je bij zorgdossier en privacy daar kan je ook onze privacy statement lezen.

  1. Waar zitten jullie allemaal?

Wij werken in de hele provincie Groningen, Drenthe en Groot-Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Om te kijken welk kantoor het dichtstbij zit doe de postcodecheck.

  1. Kan je ook dagbesteding doen bij jullie?

Jazeker dagbesteding hebben wij op verschillende plekken en hebben we op verschillende manieren ingericht. Zo hebben we programma’s die zijn voor jongeren die weer terug moeten naar school en (jong)volwassenen die weer aan het werk moeten. Ook hebben we programma’s voor mensen die gewoon een zinvolle dag invulling willen. Dit kan je allemaal lezen op Ik wil een zinvolle dagbesteding.

  1. Werken jullie ook ’s avonds of in het weekend?

Individuele begeleiding wordt altijd in overleg met jouw rooster gemaakt. Dit kan betekenen dat we in de avond of weekend komen. Maar meestal kunnen we in goed overleg de uren onder werktijd plannen.

Binnen de 24-uurs woonvormen is er 24 uur per dag zeven dagen per week iemand aanwezig. Ook zijn wij 24 uur per dag zeven dagen per week bereikbaar op ons noodnummer. Dit is echt voor nood.

  1. Ik ben een professional, kan ik een casus voorleggen?

Jazeker dat kan altijd. Dit kan door simpel te bellen met het hoofdkantoor op 088 287 29 56 of een mail te sturen naar info@curaxl.nl . Of via de Stel je vraag mogelijkheid op de site.

  1. Hoe kan ik doorverwijzen?

Het makkelijkste is een digitaal aanmeldformulier invullen dan nemen wij zo snel mogelijk contact op. Maar bellen mag natuurlijk ook en dan worden de mogelijkheden aan de telefoon uitgelegd.

Stel je vraag
De gegevens verstuurd via dit formulier worden gestuurd naar een van onze medewerkers.
Er worden geen gegevens op deze server bewaard of gedeeld met derde partijen.